کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

مسح قطعه جدا شده از بدن

امام :اگر از بدن زنده1 قسمتی که دارای استخوان است جدا شود2 و (پیش از آن که قسمت جدا شده را غسل دهند3)، انسان آن را مسّ نماید باید غسل مسّ میّت کند4. ولی اگر قسمتی که جدا شده5، استخوان نداشته باشد، برای مسّ آن غسل واجب نیست6. و از بدن مرده ای که غسلش نداده اند اگر چیزی جدا شود که در حال اتصال، مسّ آن موجب غسل می شد، بعد از انفصال نیز، مسّ آن موجب غسل است.  

 

1- آیات عظام: اگر از بدن زنده یا مرده ای که غسلش نداده اند...

تبریزی: بنابراحتیاط واجب اگر از بدن زنده یا مرده ای که غسلش نداده اند...

2- مکارم: مثلاً یک دست و یا حتی یک انگشت...

سیستانی: اگر از بدن زنده یا مرده ای که غسلش نداده اند قسمتی جدا شود...

نوری: ولی قسمتی که از زنده جدا شده اگر قطعه ای مشتمل بر استخوان باشد برای مسّ آن غسل واجب است، امّا اگر تنها استخوان باشد برای مسّ آن غسل واجب نیست.

سیستانی: لازم نیست غسل مسّ میّت کند هر چند که آن قسمت دارای استخوان باشد، ولی اگر میّتی قطعه قطعه شده باشد و کسی همه یا معظم آنها را مسّ کند غسل واجب است.[پایان مسأله]

5-  مظاهری: و قسمتی که از زنده جدا شده...

مکارم: همچنین برای مسّ استخوان تنها یا دندان که از مرده یا زنده جدا شده، غسل لازم نیست.

گلپایگانی، صافی: اگرازمیّت جدا شده، بنابراحتیاط واجب غسل مسّ میّت نماید.

سبحانی: احتیاط واجب آن است که برای مسّ آن غسل کند.

زنجانی، وحید: اگر از بدن (زنجانی: زنده یا) مرده ای که غسلش نداده اند قسمتی که دارای استخوان است جدا شود(زنجانی: و پس از سرد شدن) و پیش از آنکه قسمت جدا شده را غسل دهند انسان آن را مسّ نماید، بنابراحتیاط باید غسل مسّ میّت کند، ولی اگر قسمتی که جدا شده استخوان نداشته باشد، برای مسّ آن غسل واجب نیست،(وحید: و امّا اگر از بدن زنده جدا شود هرچند دارای استخوان باشد مسّ آن غسل ندارد.)

امام:برای مسّ استخوان و دندانی که از مرده جدا شده باشد، و آن را غسل نداده اند باید1 غسل کرد ولی برای مسّ استخوان و دندانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نیست3.

1- فاضل، بهجت: بنابراحتیاط واجب...

2- فاضل: و همچنین برای مسّ استخوانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد بنابر احتیاط واجب باید غسل کرد، ولی برای مسّ دندانی که از انسان زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نیست.

نوری: برای مسّ استخوان و دندان و هر چیزی که از مرده جدا شده و آن را غسل نداده اند، هر چند قطعه گوشتی بدون استخوان هم باشد بجز مو باید غسل کرد...

مظاهری: برای مسّ استخوان و دندان و هر چیزی که از مرده جدا شده و  آن را غسل نداده اند حتی مو باید غسل کرد...

3- بهجت: برای مسّ استخوانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد بنابرأحوط غسل واجب است.

گلپایگانی، اراکی، صافی:  برای مسّ استخوانی که گوشت ندارد و آن را غسل نداده اند. چه از مرده جدا شده باشد چه از زنده، بنابر احتیاط واجب باید غسل کرد.و همچنین است برای مس دندانی که از مرده جدا شده، در  صورتی که آن مرده را غسل نداده باشند، ولی برای مسّ دندانی که از زنده جدا شده و گوشت ندارد، یا گوشت آن خیلی کم است، غسل واجب نیست.

. سیستانی: برای مسّ استخوانی که آن را غسل نداده اند...

.خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: غسل واجب نیست و همچنین است برای مسّ دندانی که از مرده یا زنده جدا شده باشد.

.زنجانی: بنابر احتیاط باید غسل کرد..

امام: غسل مسّ میّت را باید مثل غسل جنابت انجام دهند1 ولی کسی که غسل مسّ میّت کرده، اگر بخواهد نماز بخواند، باید وضو هم بگیرد2.

1- فاضل: ولی این غسل کفایت از وضو نمی کند.

مکارم، سیستانی: و کفایت از وضو نیز می کند

مکارم: هر چند احتیاط مستحبّ آن است که وضو بگیرد.

2- بهجت: بنابر أحوط.

گلپایگانی، صافی: باید اگر وضو نداشته وضو هم بگیرد و اگر وضو داشته، چون باطل شدن وضو به مسّ میّت محلّ تأمّل است بنابراحتیاط وضو هم بگیرد.

خوئی، تبریزی، زنجانی: احتیاط مستحبّ آن است که وضو هم بگیرد (تبریزی: ولی در مواردی که غسل مسّ میّت بنابر احتیاط است، باید برای نماز وضو بگیرد).

وحید: وضو واجب نیست، هرچند احتیاط مستحبّ آن است که وضو هم بگیرد.

نوری: وضو برای او لازم نیست ،هرچند احتیاط مستحبّ در گرفتن وضو نیز هست.

مظاهری: لازم نیست کسی که غسل مسّ میّت کرده برای نماز وضو بگیرد، گرچه بهتراست وضو هم بگیرد. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.