کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

بیمه عمر و سرمایه گذاری

خامنه ای: اگر بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان پرداخت می‌شود مانع ندارد. 

 سیستانی:اگر معامله شرعى انجام دهد و مثلاً در قرارداد، تعیین مقدار سود نکند بلکه فقط نسبتى از سود را براى او معین کند اشکال ندارد. اما اگر اساس معامله بر پرداخت مبلغى به عنوان سود در مدت مقرر باشد ربا و حرام است.

صافی :اگر سرمایه‌گذاری واقعی باشد و درصدی اضافه بابت سود آن بدهند مانعی ندارد و اما اگر قرض به شرط زیاده باشد ربا و حرام است.

مکارم :

1. بیمه یکى از عقود مستحدثه است که در عرف عقلاً معمول است، و چنانچه شرایط عامّه عقود در آن جمع باشد، شرعاً اشکالى ندارد، و باید طبق قراردادى که بسته شده عمل شود، و مى‌توان سهمیّه افراد مورد نظر را به صورت درصدى، نه ریالى، تعیین کرد، و مشمول ادّله وجوب وفای به عقد است.

2. هرگاه این قرارداد به عنوان مضاربه و یا شرکت در یک کار سود‌آور بوده باشد و آنچه را بیمه می‌پردازد به عنوان سود محسوب شود مانعی ندارد.

  نوری :چنانچه سود تحت عنوان عقود شرعی صحیح باشد، بلااشکال باشد.

 خمس بیمه عمر

خامنه ای: به ‌‌طور کلی اگر در شرکت بیمه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کرده‌اید که بابت پس‌انداز شما به شما سود و پاداش می‌دهند علاوه بر خمسسرمایه‌ای که پس‌انداز کرده‌اید - در هر سال خمسى - خمس سود نیزبه هنگام وصول و امکان دریافت اگر تا سر سال خسمی‌تان باقی بماند باید بپردازید

 مکارم : به مبالغی که پرداخت می شود، خمس تعلق نمی گیرد، اما بعد از دریافت چنانچه تا سال خمسی مصرف نشود، خمس دارد.
سیستانی: بیمه قراردادی است که طبق آن بیمه گزار (بیمه شونده) متعهد می‏شود که مبلغ معینی را نقدا یا به نحو اقساط به بیمه گر (بیمه کننده) بپردازد و در مقابل آن ، بیمه گر متعهد می‏شود که در صورت وقوع حادثه ، یا ضرری که در قرارداد قید شده ، مبالغی را نقدا یا به نحو پرداختی ثابت و یا هر گونه جبران مالی دیگر ، به بیمهگزار یا شخص ثالثی که در قرارداد بیمه معین و قرارداد به نفع او منعقد شده است ، بپردازد . پس اگر قرار داد بیمه عمر و غیره چنین باشد صحیح است هر چند در انتهای مدت - در حالی که شرط نکرده - مبلغی را به او بدهند.
ولی چنانچه اصل معامله بر قرض بوده به شرط اینکه بیمه کند یا اینکه مبلغی را در انتهای قرار داد به عنوان سود به او بدهند ربا و حرام است.
و در هر حال پولهایی که بابت چنین بیمه غیر متعارفی پرداخت می شود سر سالخمسی خمس دارد.

 شبیری: - به پولی که به بیمه داده می شود اگر براساس قرارداد بیمه باشد- نه سرمایه گذاری به طوری که بیمهعامل محسوب شود- خمس تعلق نمی گیرد ولی پولی که بیمه می پردازد اگر تا یکسال صرف در مخارج نشود خمس آن لازم است.

 وحید: اولاً این بیمه بنابر احتیاط واجب ،حرام است ثانیاً پولی که داده اید متعلقخمس است.
فاضل: پولی که بابت بیمه عمر بارعایت قوانین بیمه داده می شود و ضرورت داشته باشد خمس ندارد و اگربعد از سی سال برگردانداز درامد همان سال یعنی سی سال بعد می باشد لیکن اگر پول تحت عنوان بیمه عمر داده شود که سی سال بعد با سودش آن را برگرداند، ظاهرا طبق قرار داد بیمه حساب نمی شود و اگر طبق قانون شرعی مضاربه یامشارکت باشد اشکال ندارد و در غیر این صورت حکم قرض ربوی را دارد و گرفتن سود آن ربا و حرام است و پولی که بابت بیمه داده می شود درهرسال خمس دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.