خامنه ای : خرید و فروش اسکناس معمولی و رایج باطل است مگر آنکه دارای خصوصیت خاصی از قبیل قدمت یا چگونگی چاپ و مانند آن باشد و یا غرضی عقلایی در تبدیل منظور باشد . مانند تحصیل پول خُرد یا تبدیل اسکناس کوچک به اسکناس بزرگتر و مانند آن ، که در این موارد تبدیل و خرید و فروش به زیاده مانعی ندارد. سیستانی : اگر از یک جنس باشد به صورت نقد اشکال ندارد، ولی به صورت نسیه به احتیاط واجب جائز نیست.
فاضل : اگر معامله عقلایی باشد ، مانعی ندارد(مثلا بخواهد پول ریز را به درشت یا کهنه را به نو تبدیل کنند).
مکارم : اشکال دارد
تبریزی : اگر پول شخصی را به پول دیگر به نقد بفروشد، مانعی ندارد و چنانچه به نسیه باشد معامله مزبور قرض ربوی و حرام است ، هر چند به اسم خرید و فروش انجام گیرد.
صافی : اگر غرض عقلایی باشد مثل اینکه یک اسکناس هزار تومانی به یک هزار و یکصد تومان اسکناسهای پنجاه تومانی بفروشد یا خریداری کند یا در خصوص اسکناس یکهزار تومان ، خصوصیتی باشد مثل اینکه امضای پدرش را داشته باشد اگر آنرا به یک اسکناس هزار تومانی و یکصد تومان بخرد جائز است.
بهجت : در مابه التفاوت معامله ی دیگری با چیزی انجام دهند، خالی از اشکال است.