کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

جبیره یک دست (گچ)، وضو و تیمم

خامنه ای: وظیفه او وضو به صورت جبیره‌اى مى‌باشد، و اگر جبیره، تمام صورت یا تمام یکى از دستها را فرا گرفته باشد باز احکام جبیره جارى، و وضوى جبیره ‏اى کافى است. سیستانی:  کافی است قسمتی که گچ شده را با دست نمدار بکشید.
فاضل : اگر تنها یک دست در گچ باشد، باید وضوی جبیره ای بگیرد و وضوی جبیره کفایت می کند و تیمم نیاز نیست.
براى تیمم کف دست سالم را به زمین بزند و به تمام پیشانى و دو طرف آن، از جایى که موى سر مى روید تا ابروها و بالاى بینى و بنابر احتیاط واجب باید روى ابروها هم، بکشد و سپس با دست سالم به پشت دست گچ گرفته شده به نیت تیمم بکشد و اگر پشت دست در گچ باشد، روی همان گچ دست بکشد بعد پشت دست سالم را به زمین به نیت تیمم به زمین یا خاکی که با آن تیمم نموده بگذارد. اگر دست راست سالم است اول پشت دست را به نیت تیمم به زمین بکشد بعد با کف دست راست روی گچ پشت دست چپ بکشد.
مکارم : هرگاه زخم یا دمل و شکستگى با پارچه یا گچ یا مانند آن بسته شده است، چنانچه باز کردن آن ضرر و مشقّت زیادى ندارد و آب هم براى آن مضر نیست، باید آن را باز کند و وضو یا غسل کند، در غیر این صورت اطراف زخم یا شکستگى را بشوید و احتیاط مستحب آن است که روى جبیره را نیز مسح کند و اگر جبیره، نجس است یا نمى‏شود روى آن دستِ تر بکشد، چیز پاکى را بر آن ببندد و دستِ تر روى آن بکشد. البته هرگاه جبیره، تمام صورت یا تمام یکی از دستها را گرفته باشد باید بنابراحتیاط هم غسل جبیره ای بگیرد و هم تیمم کند.
  در هنگام تیمم محل جبیره را نیز مسح می کند و تیمم و نماز با آن صحیح است.
وحید:اگر جبیره تمام صورت یا تمام یکى از دستها یا تمام هر دو دست را گرفته باشد ، احتیاط واجب آن است که جمع کند بین وضوى جبیره اى و تیمّم.

اگر جبیره تمام اعضاى وضو را گرفته باشد ، بنابر احتیاط واجب جمع کند بین وضوىجبیره و تیمّم.

شبیری:باید وضوی جبیره‌اى بگیرد.

یک دستش شکسته و داخل گچ است:

 امام، خامنه اى، سیستانى، صافى، فاضل و نورى: باید وضوى جبیره اى بگیرد.

 بهجت: باید وضوى جبیره اى بگیرد و بنا بر احتیاط واجب تیمم هم بکند.

تبریزى، مکارم و وحید: بنا بر احتیاط واجب، باید هم وضوى جبیره اى بگیرد و هم تیمم کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.