کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

خمس پول فروش منزل(خانه)

امام:اگر خانه فروخته شده از ارباح مکاسب و حقوق درآمد بدون دادن خمس (اگر چه بر آن پول سال نگذرد) تهیه شده، پول فروش آن فوراً خمس دارد .   خامنه ای:پول فروش خانه مسکونی اگر در همان سال خمسی صرف خرید خانه مسکونی یا سایر مایحتاج زندگی شود خمس ندارد، و هم چنین اگر با پرداخت خمس پول، باقیمانده کافی برای خرید خانه مورد احتیاج نباشد و نتواند کمبود را از راه های دیگر تأمین نماید لازم نیست خمس آن را بپردازد.

سیستانی:به قیمت خرید منزل سابق خمس تعلّق نمی گیرد، بلی اگر گرانتر فروخت آن زیادی، از ارباح سال فروش است که اگر تا آخر سال صرف در موونه نشد خمس آن زیادی را، یا هر چه از او مائده باید بدهد.

بهجت:در صورتی که به اصل پول خمس تعلق نگرفته بوده، تبدیلات هم خمس ندارد.

  تبریزی:اگر با پولی که خانه را به آن فروخته قبل از یک سال خانه یا چیز دیگر که از موونه است تحصیل نماید. زیادی قیمت آن- نسبت به قیمت خرید- خمس ندارد.

خوئی:به قیمت خرید منزل سابق خمس تعلّق نمی گیرد، بلی اگر گرانتر فروخت آن زیادی، از ارباح سال فروش است که اگر تا آخر سال صرف در موونه نشد خمس آن زیادی را، یا هر چه از او مانده باید بدهد.

صافی :اگر پولی را که از فروش خانه قبلی بدست آمده در همان سال فروش، صرف خرید خانه مسکونی جدید شود خمس ندارد.

  فاضل:اگر در خانه (قبلی) یک سال یا بیشتر سکونت داشته باشد پول فروش آن خمس ندارد.

گلپایگانی:چنانچه قبل از گذشتن سال، تمام پول فروش خانه را به مصرف موونه برساند خمس ندارد.

مکارم:خانه ای که جزء موونه انسان قرار گرفته اگر بعداً آن را بفروشند به قیمت آن خمس تعلّق نمی گیرد مخصوصاً اگر بخواهند آن را تبدیل به مثل کنند.

نوری :خمس ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.