امام: گوش دادن و یا نواختن هر نوع موسیقی که مطرب باشد جایز نیست. ملاک در
حرمت شاد یا غمناک بودن موسیقی نیست بلکه ملاک مطرب بودن یا نبودن آن
است.
خامنه ای:بهطور کلّى اگر همراه با موسیقى لهوى متناسب با مجالس گناه و معصیت باشد و یا بهگونهاى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتب مفسدهای باشد، جایز نیست.
سیستانی: اگر آهنگ آن مناسب مجالس لهو و لعب باشد عمداً گوش ندهد.
صافی:چنان چه این ورزش مشتمل بر رقص و یا موسیقی باشد، حرام است.
فاضل، مکارم: گوش دادن و یا نواختن هر نوع موسیقی که مطرب باشد جایز نیست. ملاک در حرمت شاد یا غمناک بودن موسیقی نیست بلکه ملاک مطرب بودن یا نبودن آن است.
گلپایگانی: شنیدن موسیقی و یا نواختن آن مطلقاً [چه لهوی و مطرب باشد یا نباشد] حرام است.
نوری: گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست.
وحید: گوش دادن به هر آهنگ لهوی که مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست.
بهجت: استعمال آلات مختص به لهو در غیر لهو بنابر احتیاط واجب جایز نیست و استعمال آنها در لهو مطلقاً حرام است و موسیقی مطرب استماع آن هم حرام است.
تبریزی: موسیقی مناسب مجالس خوش گذرانی موسیقی لهوی است و نواختن و گوش دادن به آن حرام است.