کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

جلوگیری از بارداری

امام:جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جایز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگر چه بدون رضایت زن «عزل» مکروه است.  

در صورتی که مستلزم لمس و نظر (اجنبی) است حرام است.

 جلوگیری از حمل در صورتی که موجب عقیم شدن یا نقص و فساد عضو نشود اشکال ندارد.

خامنه ای: جلوگیری از بارداری فی نفسه اشکال ندارد اگر با یک غرض عقلانی صورت گیرد و ضرر قابل ملاحظه ای نداشته باشد.

 اگر موجب لمس و نظر نامحرم باشد حرام است.

 اگر با یک غرض عقلانی صورت بگیرد و ضرر قابل توجهی هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد اشکال ندارد.

سیستانی:هر زنی می تواند با استفاده از AUD و یا هر وسیله دیگر مانع از بارداری شود به شرط آن که استفاده از آن، موجب ضرر و زیان جدی نگردد و قرار دادن آن مستلزم فعل حرام نباشد مثل نگاه و لمس نامحرم به بدن زن و همچنین نگاه و لمس بدون دستکش توسط زنی که این دستگاه را در بدن زن دیگر قرار می دهد که همه اینها فعل حرام می باشد و دیگر آنکه قرار دادن آن دستگاه موجب سقط جنین نشود.

 جایز است به شرط آنکه کار به دست زدن و نگاه نامحرم نکشد.

وحید:در صورتی که ضرر زیادی نداشته باشد اجازه شوهر لازم نیست.

 صافی: جلوگیری موقت اگر مستلزم حرام نباشد اشکال ندارد و عقیم کردن جایز نیست و احتیاط واجب اینست که زن با اذن شوهر انجام دهد.

لمس و نظر جایز نیست.

دائمی جائز نیست.

 مکارم : برای جلوگیری از انعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن (مثل اینکه مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط شوند) نشود ذاتاً مجاز است و اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع باشد. تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.

  نوری : لازم است نظر شوهر و نداشتن ضرر و موجب عقیم شدن را در نظر بگیرند.

اگر مستلزم ارتکاب عمل حرامی نشود اشکال ندارد.

 اگر بستن لوله موجب عقیم شدن دائم گردد اشکال دارد و جایز نیست.

اراکی: جلوگیری از بارداری اگر قوه توالد را از بین نبرد و به طور موقت باشد مانعی ندارد.

لمس و نظر حرام است.

اگر موقت باشد جایز است و هم چنین اگر حمل برای زن موجب خطر نفس یا حرج شدید باشد و راه دیگری نباشد مانعی ندارد.

  بهجت: جلوگیری اشکال ندارد.

 لمس و نظر نامحرم و جایز نیست.

 با این فرض اجتناب شود.

 تبریزی:جلوگیری از حمل به وسیله عزل یا استعمال دارو و امثال آن مانعی ندارد.واله العالم.

 جلوگیری از حمل به نحوی که موجب ارتکاب حرام گردد، جایز نیست واله العالم.

چنانچه عقیم کردن، جنایت و ظلم بر نفس حساب شود، جایز نیست. و... العالم.

  خویی:در صورتی که ضرر معتنی به (قابل اعتنا) نباشد و موجب عقیم شدن دائمی نباشد مانعی ندارد.

لمس و نظر حرام است.

 جایز نیست اگر چه هر دو راضی باشند. (زن و شوهر)

 گلپایگانی: اگر موجب نقص و فلج عضو و عقیم شدن نشود بلکه موقتاً جلوگیری از انعقاد نطفه شود مانع ندارد در صورتی که ضرر دیگری برای بدن نداشته باشد بلی اگر حمل خطر یا ضرر بدنی برای زن داشته باشد می تواند مطلقاً مادامی که ضرر دارد جلوگیری کند.

لمس و نظر جایز نیست.

دائمی  جایز نیست.

 فاضل:جلوگیری به نحوی که موجب عقیم شدن دائمی نباشد با موافقت زوجین مانعی ندارد.

لمس و نظر جایز نیست.

دائمی جایز نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.