کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

تیمم

مراجع: تیمم بر انواع سنگ مرمر با وجود خاک نیز صحیح مى‏باشد. توضیح‏ المسائل مراجع، م 685

 محل تیمم :

می تواند بر خاک، ریگ و انواع سنگ ها مانند سنگ مرمر سیاه سنگ گچ و اهک تیمم کنید، ولی تیمم به جواهر وسنگ عقیق و فیروزه جایز نیست. تیمم بر دیوار کاه گلی اگر کاه ان خیلی کم با شد اشکال ندارد .

موزاییک:

خامنه ای،فاضل ، مظاهری:تیمم بر موزاییک   صحیح است.

تیمم بر گچ:

 امام ، تبریزى، صافى،فاضل و مکارم:بنابر احتیاط واجب، با وجود خاک، تیمم بر گچ دیوار صحیح نیست.
 خامنه‏ اى، سیستانى و وحید:تیمم برگچ دیوار صحیح است؛ ولى احتیاط مستحب آن است که با وجود خاک (و مانندآن) بر آن تیمم نکند.

بهجت ، نورى:با وجود خاک، تیمم بر گچ دیوار صحیح نیست. 
مکارم : تیمّم بر سنگ آهک و سنگ گچ و سنگ مرمر و سنگ سیاه و مانند آن جایز است .

وحید : تیمّم به خاک و ریگ و کلوخ و سنگ و هر چه در عرف او را از اجزاى زمین مى دانند صحیح است ، ولى احتیاط مستحبّ آن است که اگر خاک ممکن باشد به چیز دیگر تیمّم نکند ، و اگر خاک نباشد با ریگ یا کلوخ و چنانچه ریگ و کلوخ هم نباشد با سنگ تیمّم نماید.

 تیمّم بر سنگ گچ و سنگ آهک صحیح است ، و بنابر احتیاط مستحبّ در حال اختیار به گچ و آهک پخته و آجر پخته تیمّم ننماید ، و امّا بر مثل سنگ فیروزه و عقیق و مانند اینها تیمّم جایز نیست.

 اگر خاک و ریگ و کلوخ و سنگ حتّى سنگ گچ و سنگ آهک پیدا نشود ، باید به گرد و غبارى که در فرش و لباس و مانند اینها است تیمّم نماید ، و چنانچه گرد هم پیدا نشود باید به گل تیمّم کند ، و اگر گل هم پیدا نشود احتیاط مستحبّ آن است که نماز را بدون تیمّم بخواند ولى واجب است بعد قضاى آن را به جا آورد.

 اگر بتواند با تکاندن فرش و مانند آن ، خاک تهیّه کند ، تیمّم به گرد باطل است ، و اگر بتواند گل را خشک کند و از آن خاک تهیّه نماید ، تیمّم به گل باطل است.

 بنابر احتیاط واجب چیزى که بر آن تیمّم مى کند ، در صورت امکان باید گردى داشته باشد که بدست بماند و بعد از زدن دست بر آن ، مستحبّ است دست را بتکاند.

 فاضل : با وجود خاک تیمم برسنگ مرمر اشکال ندارد ولی بهترا ست با خاک تیمم کند.

 سیستانی : اگر مقدار کمی غبار بر روی مرمر باشد به نحوی که به دست بچسبد تیمم بر آن صحیح است.( مستحب است که خاک را بر گزینید



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.