کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

سن یائسگی

امام :زنهای سیده بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه میشوند یعنی خون حیض نمیبینند و زنهایی که سیّده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه میشوند.( م435

خامنه ای :  ما در تعیین حد دقیق سن یائسگی بانوان تأمل داریم و احتیاط در این باره را لازم میبینیم ، بانوان میتوانند در این مسئله به مجتهد جامع الشرایطی که فتوای مشخصی در این باره دارد مراجعه نمایند.
  اراکی :زنهای سیّده بعد از اتمام شدن شصت سال قمری یائسه میشوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه میشوند.

تبریزی :  احتیاط واجب این است که بعد از 50 سال قمری اگر خونی که واجد شرائط حیض باشد ببیند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نمایند ولی بعد از 60 سالگی اگر خونی ببینند قطعا حیض نیست.


خویی : زنهایی که سیّده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه میشوند بنا بر مشهور ، و بنا بر احتیاط واجب زنهای سیّده و غیر سیّده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا شصت سال چنانچه با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببینند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نمایند.

سیستانی :زنان مطلقاً چه سیّده و چه غیر سیّده تا شصت سالگی ممکن است حیض شوند.

و احتیاط مستحب این است که زنهایی که قرشیه نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنانچه خون را طوری ببینند که اگر پیش از 50 سال میدیدند قطعاً حکم حیض را داشت ، میان کارهای مستحاضه و تروک حائض جمع نمایند.

شبیری : زنان قریشه خواه سیّده= هاشمی باشند یا غیر سیّده یائسگی آنها بعد از شصت سال است و یائسگی غیر قرشیه بعد از 50 سالگی است.

صافی :قرشیه 60 ساله و غیر قرشیه در 50 سالگی قمری یائسه میشوند.

فاضل : زنان سیّده با تمام شدن 60 سال قمری و رنان غیر سیّده با تمام شدن 50 سال قمری یائسه میشوند.

گلپایگانی : زنان سیّده بعد از تمام شدن شصت سال، یائسه میشوند- یعنی : خون حیض نمیبینند- و زنانی که سیّده نیستند؛ بعد از تمام شدن 50 سال، یائسه میشوند.

مکارم : در سن پنجاه سالگی یعنی غالباً در این سن خون عادت نمیبینند و اگر خون مشکوکی ببینند حیض نیست ولی اگر بعد از این سن خونی به تمام صفات حیض ببینند حیض است.

نوری : زنهای غیر سیّده بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه میشوند ولی زنهای سیده در صورتی که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگی تا شصت سالگی در ایام عادت خود یا با نشانه های حیض خون ببینند بنابر احتیاط واجب میان اعمالی که زن مستحاضه انجام میدهد و چیزهایی که حائض باید ترک کند جمع نمایند.

وحید : زن بعد از تمام شدن شصت سال یائسه میشود، چنانچه خونی ببیند حیض نیست و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن 50 سال تا تمام شدن 60 سال جمع کند بین احکام یائسه و غیر یائسه – چه قرشیه باشد و چه غیر قرشیه- بنابر این اگر در این فاصله با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند بنابر احتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.