امام،خامنهای، بهجت، صافی، نوری، گلپایگانی : زن و مرد زناکار، حرام ابدی می شوند.
خویی، تبریزی، اراکی، سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب حرمت ابدی می شوند.
فاضل، شبیری: حرمت ابدی در زنای با زن شوهردار محل اشکال است.
تبریزی : بنا بر اظهر حرام ابدی نمی شود.
مکارم: ما دلیلی بر حرمت نیافتهایم؛ لذا در صورتیکه ازدواج کرده باشند، ازدواج آنهارا بر هم نمیزنیم؛ ولی اگر ازدواج نکرده باشند، میگوییم احتیاط کنند.
اگر مردی با زنی که در عده است از روی جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی میشود؟
مکارم، وحید:
ازدواج و دخول هرچند از روی جهل، موجب حرمت ابدی است. همچنین مکارم ادامه میدهند: در صورتیکه این ازدواج آگاهانه صورت
گیرد، حرام ابدی خواهند بود؛ هرچند دخول نکنند.
وحید: در
ادامه میافزایند: اما اگر دخول نکنند، اگر هر دو جاهل به حکم یا موضوع
باشند (جاهل به حکم باشد؛ یعنی حکم شرعی مسئله را نداند و جاهل به موضوع
باشد؛ یعنی نداند که در عده است) عقد باطل است، و اگر یکی از آن دو؛ چه مرد
و چه زن، عالم به حکم و موضوع باشند، عقد باطل و حرام ابدی میشوند.
-
سؤال: مردی زنی را به عقد موقت خود در میآورد. بعد از یک سال متوجه
میشوند که زن در هنگام عقد در عده وفات شوهر خود بوده است. حکم این ازدواج
چیست؟
فاضل: در فرض سؤال، این زن بر آن مرد حرام شده و دیگر نمیتواند با اوازدواج کند.
مظاهری: عقد صحیح نبوده است، ولی گناه نکرده است و اگر بخواهد به عقد جدید با او ازدواج کند، میتواند.