کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

رقص

امام:به احتیاط واجب رقصیدن خانمها در هر کجا اعم از مجلس عقد وعروسی ویا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای شوهرخود . 

خامنه ای:رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌‏اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست. 

 مکارم:تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیدۀ متدیّن، خواهد بود.

صافی:موسیقی مطلقاً حرام است و فقط رقصیدن زن برای شوهرش در صورتی که همراه با حرامی نباشد، جایز است.

گلپایگانی:فقط رقص زن برای شوهر جایز است ودر غیر این مورد حرام است.

اراکی:رقص اشکال دارد.

بهجت:رقص مطلقا اشکال دارد .

سیستانی ، فاضل:به احتیاط ،واجب جایز نیست به جز رقص زن وشوهر درجایی که دیگری نباشد .

تبریزی:رقص از لهو است وسزاوار مومن نیست.

وحید:در تمام صور مذکوره احتیاط واجب در ترک است ، و فقط رقصیدن زن جلوی شوهرش در صورتی که زن یا مرد دیگری چه محرم و چه نا محرم نبیند، جایز است. 

امام، وحید، سیستانى، تبریزى و خامنه‏ ای:رقص زن براى شوهر و بر عکس آن جایز است
فاضل، صافى، نورى، مکارم: تنها رقص زن براى شوهر جایز است
بهجت: بنابر احتیاط واجب رقص زن و شوهر براى یکدیگر جایز نیست
 زن برای زن
امام ، بهجت، فاضل، نورى، وحید، سیستانى: بنابر احتیاط واجب جایز نیست
تبریزى، خامنه‏ ای: اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید
صافى،  مکارم: رقص زن براى زن حرام است.
 مرد برای مرد
امام : رقص مظنه تحریک غریزه جنسی و حرام است علی الاحوط مطلقا مگر رقص همسر برای همسر.
 اراکی: احوط ترک این امور است.
بهجت : اشکال دارد.
تبریزی : رقص مرد برای مرد لهو است و سزاوار است مومن از آن بپرهیزد.
 خامنه ای: اگر موجب مفسده یا محرک شهوت باشد حرام است.
 سیستانی: رقص زن و یا مرد به طور کلی، محل اشکال است و احتیاط در ترک آن است.
صافی  : جایز نیست.
فاضل:به طور کلی رقص نوعاً منشا فساد و از بین رفتن حیا است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است.
 گلپایگانی: در حرمت رقص برای مردان هیچ فرقی بین انواع آن نیست.
مکارم: تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.
 نوری : رقص اشکال دارد.



نظرات 1 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 25 اسفند 1394 ساعت 00:00 http://kalamerabani.blog.ir/

سلام موفق باشید

سلام بر شما دوست عزیز
ممنون و سپاسگزار از ابراز لطف و محبت شما

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.