تبریزى، سیستانى، مکارم و وحید: مس اسماى بارى تعالى- به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد- بنابر احتیاط واجب، بدون وضو جایز نیست.
فاضل: کسى که وضو ندارد، بهتر است اسماى بارى تعالى را- به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد- مس نکند.
لاتین
همه مراجع: احکام اسامى متبرکه بر مورد یاد شده و بر هر خطى که نوشته شود، جارى است.
مس بسمه تعالى «ا…»
امام: مس اسماى بارى تعالى یا جزئى از آنها- به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد- بدون وضو جایز نیست.
تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، مکارم و نورى: اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند).
بهجت و صافى: بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند.
وحید: مس «ا…» اشکال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
اسم عبدالله «حبیب الله»
امام، بهجت، خامنه اى، صافى و نورى: مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست؛ هر چند جزئى از اسم مرکب باشد.
تبریزى، سیستانى و فاضل: اشکال ندارد؛ (هر چند بهتر است مس نکنند).
مکارم و وحید: بنابر احتیاط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست؛ هر چند جزئى از اسم مرکب باشد.
آرم روى نامه ها و بلیت هاى اتوبوس و …
مراجع (به جز خامنه اى، فاضل و مکارم): بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند.
خامنه اى: چنانچه در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون وضو حرام است.
مکارم و فاضل: اشکال ندارد؛ ولى بهتر است آن را بدون وضو مسّ نکنند.
گردن بند اسماى جلاله
امام، بهجت، خامنه اى، صافى و نورى: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، آن را مس نکنند.
تبریزى، سیستانى، مکارم و وحید: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بنابر احتیاط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست.
فاضل: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بهتر است بدون وضو، آن را مس نکنند.
تماس بدن با خط قرآن بدون طهارت
مراجع: تماس بدن با خط قرآن بدون طهارت حرام است.
قرآن باز بر روى سر، بدون طهارت
امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: آرى، جایز است؛ ولى بهتر آن است که قرآن باز را بدون طهارت بر سر نگذارند.
تبریزى، سیستانى و وحید: اگر موهاى سر تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنى کوتاه نباشد)، جایز است.
مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، بدون طهارت جایز نیست.
آیات قرآن از پشت کاغذ
مراجع: اگر جوهر به گونه اى در کاغذ نفوذ کرده که از پشت کاغذ به طور کامل آشکار گردیده دست زدن بدون طهارت جایز نیست؛ ولى اگر به این حد نرسد، اشکال ندارد.
کسى که قرآن مى نویسد
مراجع: اگر مطمئن است دستش به نوشته (آیات) برخورد نمى کند، لازم نیست با وضو باشد؛ هر چند داشتن وضو بهتر است.
ترجمه قرآن؟
مراجع: مس ترجمه قرآن- به هر زبانى که باشد- اشکال ندارد.
حاشیه قرآن
مراجع: مس جلد یا حاشیه قرآن اشکال ندارد و تنها مکروه است.
تلاوت قرآن
مراجع: اگر خط قرآن مس نشود، اشکال ندارد.
همراه داشتن قرآن
مراجع: همراه داشتن قرآن براى جنب اشکال ندارد ولى مکروه است.
همراه داشتن قرآن در دستشویى
مراجع: همراه داشتن قرآن در دستشویى، اشکال ندارد؛ ولى بهتر است از این کار اجتناب شود.
خال کوبى آیات قرآن بر روى بدن و مس آن
مراجع: اگر ماده اى که با آن خالکوبى شده زیر پوست باشد، مس آن بدون طهارت اشکال ندارد و بعد از حدث و جنابت، لازم نیست فوراً وضو و یا غسل انجام دهند.
سوزاندن آیات قرآن
مراجع: خیر، سوزاندن ورق هاى قرآن جایز نیست.
راه محو کردن برگه هاى آیات قرآن
مراجع: یکى از سه راه ذیل پیشنهاد مى شود:
۱: آنها را در مکانى پاک دفن کنید.
۲: در آب جارى (مانند رودخانه) بریزید.
۳: به مراکزى تحویل دهید که از آنها براى ساختن کارتن و مانند آن استفاده مى کنند.
قرآن آموزانى که وضوى درستى ندارند و قرآن را لمس مى کنند
مراجع: مس قرآن براى افراد نابالغ اشکال ندارد و اگر بدون طهارت به قرآن دست زدند، بر مربى واجب نیست جلوگیرى کند؛ اما اگر کارى کردند که هتک و بى احترامى به قرآن شود، باید جلوگیرى کند.
لمس کردن نام نبى اکرم صلى الله علیه و آله، امامان علیهم السلام و حضرت زهرا علیها السلام
امام، بهجت، خامنه اى، صافى، مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب اسماى آنان را بدون وضو مس نکند.
تبریزى، سیستانى، فاضل و وحید: بهتر (احتیاط مستحب) است اسماى آنان را بدون وضو مس نکند.
لمس کردن القاب نبى اکرم صلى الله علیه و آله، امامان علیهم السلام و حضرت زهرا علیها السلام بدون وضو
مراجع (به جز امام، بهجت و خامنه اى): اشکال ندارد؛ ولى بهتر است القاب آنان را بدون وضو مس نکند و چنانچه هتک حرمت و بى احترامى باشد، حرام است.
امام، بهجت، خامنه اى و مکارم: بنابر احتیاط واجب بدون وضو القاب آنان را مس نکند.
اسم اشخاص هم نام امامان
مراجع: در فرض یاد شده، اشکال ندارد.
آیا واژههاى «رضوى»، «علوى» و مانند آن
مراجع: اگر به قصد اسم مؤسسه یا شرکت باشد، مس آن بدون طهارت اشکال ندارد.
به گردن انداختن عقیقى که روى آن اسماى متبرکه نوشته شده
مراجع: اگر باعث هتک و بى حرمتى نشود، اشکال ندارد.
مسح اسماى متبرکه از روى حائل شفافى مانند شیشه
مراجع: در فرض یاد شده اشکال ندارد؛ چون مس اسم، صدق نمى کند.
تفحص از روزنامه و مجلات
مراجع: خیر، تفحص لازم نیست.
استفاده از اسماى متبرکه، در روزنامه و مجلات کشور به تعداد زیاد
مراجع: چاپ و نشر آنها ممنوع نیست؛ ولى از استفاده یا انداختن آنها در جاهایى که موجب هتک مى شود، باید خوددارى گردد.