کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

نمازمستحبی برای زنده

امام:

جایز نیست، اما  می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه کند. 

 خامنه ای:

نیابت از حیّ در نماز مستحبی صحیح نیست، مگر آنکه زیارت یا طواف مستحبی را به نیاب از حیّ بجا آورد و در این صورت بخواهد نماز زیارت یا نماز طواف مذکور را بخواند که مانعی ندارد.

 اراکی:

جایز نیست، اما می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه کند.

 بهجت:

بله، می توان، و بهتر است ثواب آن را برای او هدیه کند.

 تبریزی:

مشروعیت نیابت از حیّ در نماز مستحبی ثابت نیست مگر در جایی که نماز مستحبی تبعی باشد برای عملی که نیابت از حیّ در آن جایز است مثل نماز طواف یا نماز زیارت، بلی اینکه شخص نماز را برای خودش بخواند و ثواب آن را به دیگری اهداء نماید مانعی ندارد.

و همچنین می تواند نماز مستحبی را رجاءاً برای حی بخواند.

خوئی:

نیابت در نمازهای مستحبی رجاء جایز است و همچنین می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه نماید. 

 وحید:

نیابت در نماز های مستحبی رجاء جایز است و هم چنین می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه نماید.

 شبیری:

نیابت از حی در نماز مستحبی جایز نیست مگر در نماز طواف (حج و عمره) و در نماز زیارت مرقد پیامبر (صلی الله علیه و اله وسلم) و قبور ائمه (علیهم السلام) مانعی ندارد و نیز می تواند نماز مستحبی بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه نماید.

 صافی:

ظاهراً صحیح است و اشکالی ندارد چنانچه در زیارات و حجّ و عمره استحبابی برای حیّ، نماز هم به نیابت خوانده می شود.

فاضل:

خلاف احتیاط است و جایز نیست. 

 گلپایگانی:

جایز نیست، اما می تواند نماز مستحبی را بخواند و ثواب آن را به زندگان هدیه کند.

عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج1، ص 582 فصل فی الصلاة الاستجاری

 مکارم :

جایز نیست ولی می تواند به نیت خودش بخواند و ثوابش را به شخص مورد نظر هدیه کند.

نوری :

ثواب نماز را می توان به حیّ اهداء کرد اما نیابت از حیّ در نماز اشکال دارد.

سیستانی:

جایز نیست مگر مثل نماز و طواف که بعد از عمل نیابی آورده می شود می تواند نماز را برای خودش بخواند و ثوابش را هدیه به شخص مورد نظرش نماید.

و همچنین می تواند نماز مستحبی را رجاءاً برای حی بخواند. 

 نیابت از افراد زنده در بعضی از مستحبّات عبادی، مثل حجّ و عمره و طواف از طرف کسی که در شهر مکّه حضور ندارد و زیارت قبر پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) و قبور امامان(علیهم‌السلام) و نماز زیارتی که بعد از آن خوانده می‌شود جایز است؛ بلکه نیابت از افراد زنده در همه مستحبّات - رجاءً و بدون قصد ورود - جایز می‌باشد.

در مواردی که نیابت از طرف افراد زنده جایز است، فرقی نیست که نیابت، تبرّعی و به طور مجانی باشد یا با اجاره یا جعاله یا مانند آن باشد؛ بنابراین انسان می‌تواند برای انجام بعضی از کارهای مستحبّی مثل حجّ و عمره و زیارت از طرف زندگان در مقابل دریافت اجرت، اجیر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.