کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

خروج حدث و باد در حین انجام غسل

غسل باطل نمی شود ولی باید برای نماز وضو بگیرد.

تحریرالوسیله، ج1، ص 43، م 19

توضیح المسائل، 1383، ص 50 م386

 بهجت:

اتمام غسل لازم نیست بلکه کافی است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنابر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد، وضو بگیرد.

وسیلة النجاة، 1381، ص 64، م 19

توضیح المسائل، ص 78، م 379

 

 تبریزی:

بنابر احتیاط واجب غسل را از سر گرفته به قصد هر چه بر گردن اوست و برای نماز وضو هم بگیرد.

استفتائات جدید، 1383، ج 1، ص 50، س 219

 

 خامنه ای:

حدث اصغر در اثنای غسل به صحت غسل ضرر نمی رساند و لازم نیست که غسل را از نو شروع کند، ولی چنین غسلی کفایت از وضو برای نماز و سایر اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمی کند.

اجویة الاستفتائات، 1382، ص 35، س 185

 

 خوئی:

باید غسل را رها کند و غسل دیگری بنماید و چنانچه بخواهد غسل ترتیبی نماید بنابر احتیاط مستحب وضو هم بگیرد.

العروة الوثقی، مع تعلیقه 1410 هـ ق، ج1، ص207، م 8، پاورقی 1

توضیح المسائل، ص 65، م 392

 

 سیستانی:

لازم نیست غسل را رها کند و غسل دیگری بگیرد بلکه می تواند غسل خود را تمام نماید. و بنابر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد و اگر از غسل ترتیبی به ارتماسی یا از غسل ارتماسی به غسل ترتیبی عدول نماید لازم نیست وضو هم بگیرد.

العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425 هـ ق، ج1، ص 230، م 8، پاورقی 820

توضیح المسائل، 1422 هـ ق، ص 77، م 384

 

 شبیری:

غسل او صحیح است ولی باید پس از غسل وضو هم بگیرد.

المسائل الشرعیه، 1428 هـ ق، ص 87، م 392

توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 93، م 392

 

 صافی:

می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.

هدایة العباد، 1416 هـ ق، ج1، ص 36، م 209

توضیح المسائل، 1414هـ ق، ص 79م 392

 

 فاضل:

می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.

العروة الوثقی، مع تعلیقات، 1422هـ ق، ج1، ص 198، م 8

توضیح المسائل، 1376، ص 63، م 386

 

گلپایگانی:

می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.

هدایة العباد، 1413 هـ ق، ج1، ص 43، م 209

توضیح المسائل، ص 65 م 392

 

نوری:

غسل باطل نمی شود ولی بعد از غسل برای نماز وضو بگیرد.

توضیح المسائل، 1384، ص 80، م 387

منتخب المسائل، ص 22، م 43

 

 وحید:

بنابر احتیاط واجب غسل را به نیّت اعم از تمام و اتمام از سر گرفته و بعد از آن وضو بگیرد و یا اینکه غسل را تمام کرده و اعاده نماید و وضو هم بگیرد.

منهاج الصالحین 1386، ج 2، ص 62، م 205

(اراکى:) ولى اگر غسل جنابت باشد باید مانند سایر غسل ها براى نماز وضو هم بگیرد.

 

(خوئى:) باید غسل را رها کرده و غسل دیگرى بنماید و چنانچه بخواهد غسل ترتیبى نماید بنا بر احتیاط مستحبّى وضو هم بگیرد.

 

(گلپایگانى، فاضل، صافى:) مى‏تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد؛ و بهتر آن است که غسل را احتیاطاً از سر بگیرد به قصد آن چه بر ذمّه او است از اتمام یا اعاده؛ لکن وضو بعد از غسل در این صورت هم واجب است.

 

(نورى:) ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگیرد.

 

(زنجانى:) غسل او صحیح است، ولى باید پس از غسل وضو هم بگیرد و احتیاط مستحب آن است که غسل را نیز مجدداً اعاده کند.

 

(سیستانى:) لازم نیست غسل را رها کرده و غسل دیگرى بنماید بلکه مى‏تواند غسل خود را تمام نماید و بنا بر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد، ولى اگر از غسل ترتیبى به ارتماسى و یا از ارتماسى به ترتیبى عدول نماید، لازم نیست وضو هم بگیرد.

 

(بهجت:) اتمام غسل لازم نیست، بلکه کافى است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنا بر احتیاط براى نماز و کارى که وضو لازم دارد وضو بگیرد.

 

(مکارم:) بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد.

 

(تبریزى:) بنا بر احتیاط باید غسل را از سر بگیرد و براى نماز وضو هم بگیرد.

از اینکه برای اختصار و پرهیز از طولانی شدن عبارتها، اسامی آیات عظام و مراجع بزرگوار تقلید را بدون القاب آورده ایم، عذر خواهی می کنیم  و از خداوند متعال برای مراجع درگذشته علوّ درجات و برای مراجع حاضر عزت روز افزون مسألت داریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.