غسل باطل نمی شود ولی باید برای نماز وضو بگیرد.
تحریرالوسیله، ج1، ص 43، م 19
توضیح المسائل، 1383، ص 50 م386
اتمام غسل لازم نیست بلکه کافی است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنابر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد، وضو بگیرد.
وسیلة النجاة، 1381، ص 64، م 19
توضیح المسائل، ص 78، م 379
بنابر احتیاط واجب غسل را از سر گرفته به قصد هر چه بر گردن اوست و برای نماز وضو هم بگیرد.
استفتائات جدید، 1383، ج 1، ص 50، س 219
حدث اصغر در اثنای غسل به صحت غسل ضرر نمی رساند و لازم نیست که غسل را از نو شروع کند، ولی چنین غسلی کفایت از وضو برای نماز و سایر اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمی کند.
اجویة الاستفتائات، 1382، ص 35، س 185
باید غسل را رها کند و غسل دیگری بنماید و چنانچه بخواهد غسل ترتیبی نماید بنابر احتیاط مستحب وضو هم بگیرد.
العروة الوثقی، مع تعلیقه 1410 هـ ق، ج1، ص207، م 8، پاورقی 1
توضیح المسائل، ص 65، م 392
لازم نیست غسل را رها کند و غسل دیگری بگیرد بلکه می تواند غسل خود را تمام نماید. و بنابر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد و اگر از غسل ترتیبی به ارتماسی یا از غسل ارتماسی به غسل ترتیبی عدول نماید لازم نیست وضو هم بگیرد.
العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425 هـ ق، ج1، ص 230، م 8، پاورقی 820
توضیح المسائل، 1422 هـ ق، ص 77، م 384
غسل او صحیح است ولی باید پس از غسل وضو هم بگیرد.
المسائل الشرعیه، 1428 هـ ق، ص 87، م 392
توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 93، م 392
می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.
هدایة العباد، 1416 هـ ق، ج1، ص 36، م 209
توضیح المسائل، 1414هـ ق، ص 79م 392
می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.
العروة الوثقی، مع تعلیقات، 1422هـ ق، ج1، ص 198، م 8
توضیح المسائل، 1376، ص 63، م 386
می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد.
هدایة العباد، 1413 هـ ق، ج1، ص 43، م 209
توضیح المسائل، ص 65 م 392
غسل باطل نمی شود ولی بعد از غسل برای نماز وضو بگیرد.
توضیح المسائل، 1384، ص 80، م 387
منتخب المسائل، ص 22، م 43
بنابر احتیاط واجب غسل را به نیّت اعم از تمام و اتمام از سر گرفته و بعد از آن وضو بگیرد و یا اینکه غسل را تمام کرده و اعاده نماید و وضو هم بگیرد.
منهاج الصالحین 1386، ج 2، ص 62، م 205
(اراکى:) ولى اگر غسل جنابت باشد باید مانند سایر غسل ها براى نماز وضو هم بگیرد.
(خوئى:) باید غسل را رها کرده و غسل دیگرى بنماید و چنانچه بخواهد غسل ترتیبى نماید بنا بر احتیاط مستحبّى وضو هم بگیرد.
(گلپایگانى، فاضل، صافى:) مىتواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد؛ و بهتر آن است که غسل را احتیاطاً از سر بگیرد به قصد آن چه بر ذمّه او است از اتمام یا اعاده؛ لکن وضو بعد از غسل در این صورت هم واجب است.
(نورى:) ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگیرد.
(زنجانى:) غسل او صحیح است، ولى باید پس از غسل وضو هم بگیرد و احتیاط مستحب آن است که غسل را نیز مجدداً اعاده کند.
(سیستانى:) لازم نیست غسل را رها کرده و غسل دیگرى بنماید بلکه مىتواند غسل خود را تمام نماید و بنا بر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد، ولى اگر از غسل ترتیبى به ارتماسى و یا از ارتماسى به ترتیبى عدول نماید، لازم نیست وضو هم بگیرد.
(بهجت:) اتمام غسل لازم نیست، بلکه کافى است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنا بر احتیاط براى نماز و کارى که وضو لازم دارد وضو بگیرد.
(مکارم:) بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد.
(تبریزى:) بنا بر احتیاط باید غسل را از سر بگیرد و براى نماز وضو هم بگیرد.
از اینکه برای اختصار و پرهیز از طولانی شدن عبارتها، اسامی آیات عظام و مراجع بزرگوار تقلید را بدون القاب آورده ایم، عذر خواهی می کنیم و از خداوند متعال برای مراجع درگذشته علوّ درجات و برای مراجع حاضر عزت روز افزون مسألت داریم.