یا ده فقیر را سیر کند، یا بر آن ها لباس بپوشاند، و اگر توانایى بر این ها نداشته باشد ،باید سه روز روزه بگیرد.
قسم شرعی دارای شرایط ویژه ای می باشد ، از جمله اینکه :
1. از روى قصد و اختیار قسم بخورد، بنابراین قسم خوردن بچّه و کسى که مجبورش کرده اند ، درست نیست. همچنین اگر در حال عصبانى بودن بدون اراده و قصد قسم بخورد.
2. کارى را که براى انجام آن قسم مىخورد ، باید حرام و مکروه نباشد . کارى را که قسم بر ترک آن مىخورد ، واجب و مستحب نباشد . اگر براى انجام کار مباحى قسم مىخورد ، باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، همچنین اگر قسم براى ترک کار مباحى مىخورد ، باید انجام آن در نظر مردم بهتر از ترکش نباشد.
3. به یکى از نام هاى خداوند قسم یاد کند ،خواه نامى باشد که به غیر ذات مقدّس او گفته نمىشود، مانند «خدا» و «اللَّه» یا نامى که به غیر او نیز گفته مىشود، ولى از قرائن معلوم است که مقصودش خداست، بلکه اگر به نام هایى قسم یاد کند که بدون قرینه, خدا به نظر نمىآید، ولى او قصد خدا را کند، بنابر احتیاط واجب باید به آن قسم عمل کند.
4. قسم را باید به زبان بیاورد.
5. عمل کردن به قسم براى او ممکن باشد . اگر موقعى که قسم مىخورد، ممکن باشد، ولى بعداً عاجز شود یا مشقّت شدید داشته باشد، از همان وقت که چنین شده ،قسم او به هم مىخورد.(1)
با توجه به شرایطی که در بالا ذکر شد، اگر آنچه برای آن قسم خورده است ،از نظر شرع امر پسندیده ای باشد (صحبت نکردن با دوست و غذای خاصی را نخوردن ،به خودی خود نمی تواند امر پسندیده شرعی باشد) و در موقع قسم خوردن به گونه ای عصبانی نبوده که از حالت اختیار خارج شده و ناخواسته کلامی را بر زبان جاری کرده باشد، باید به قسم خود عمل کند. هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند، باید کفّاره بدهد