کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

تغییر سال خمسی

امام:شخصی نمی تواند سال خمسی را تغییر دهد مگر با اجازه ولیّ امر.

(توضیح المسائل،1385، ص 448، س 40)

 بهجت:

بله، می توان تغییر داد ولی اگر این تغییر موجب تأخیر سال خمسی شود باید سود فاصله سال اصلی و سال جدید را تخمیس کند و هر وقت حساب خود را تسویه کرد، همان وقت ابتدای سال او می شود.

(استفتائات، 1386، ج 3، ص 8 و 9 با استفاده از س 3404)

 تبریزی:

چنانچه فعلاً سال خمسی شمسی شخص تمام نشده و بخواهد آن را به سال قمری تبدیل کند یا به عکس، می تواند حساب کند و خمس ربح تاکنون را بدهد و از روزی که خمس بعض سال که گذشته محاسبه کرده و پرداخت می کند سال خمسی جدید شروع می شود. والله العالم

 خامنه ای:

تقدیم و تأخیر سال خمسی جایز نیست مگر با اجازه ولیّ امر خمس و بعد از حساب مدت گذشته و مشروط است به این که موجب وارد شدن ضرر به صاحبان خمس نشود.

(اجویة الاستفتائات، 1378، ص 213، س 1001)

 

 سیستانی:

تغییر به زودتر مانعی ندارد.

 شبیری:

میزان محاسبه در خمس، سال قمری است و سال شمسی را باید به سال قمری تبدیل کرد و تبدیل سال قمری به شمسی بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

 صافی :

مانع ندارد ولی باید بنحوی باشد که موجب تضییع خمس نشود.

 فاضل:

مانعی ندارد.

تذکر: در صورتی که ضرری به اهل خمس وارد نشود تغییر جایز است به این طریق که در اثنای سال، منافع خود را تخمیس کند و پس از گذشت یک سال تمام از تخمیس مذکور به حساب سال خود رسیدگی کند.

(جامع المسائل، ج1، ص 203، س 808)

 

 گلپایگانی:

در مورد تبدیل سال قمری به شمسی، 10 روز تأخیر در سال قمری اشکال ندارد و در زیادتر از ده روز اگر در آخر سال خود، خمس زائد بر موونه را بدهد و مثلاً اگر دو ماه بعد نیز حساب عوائد خود را نموده و خمس زائد بر موونه این مدت را نیز بپردازد می تواند این وقت را اول سال خود قرار دهد.

(مجمع المسائل، 1411 هـ ق، ج1، ص 375، س 313)

(همان، ج4، ص 237 ، س 651)

 

 مکارم :

جلو انداختن حساب سال به هر اندازه هیچ مانعی ندارد ولی تأخیر آن جز با اجازه حاکم شرع جایز نیست.

(استفتائات جدید 1386، ج1، ص 109 و 110، س 253)

 

 نوری:

می تواند سال خمسی را جلوتر قرار دهد و اگر عقب تر قرار داد باید مدت اضافی را محاسبه نماید و این تأخیر با اجازه فقیه باشد.

(هزار و یک مساله فقهی، 1383، ج 2، ص 91 و 92، س 320)

 

 وحید :

تغییر سال خمسی از قمری به قمری اشکال ندارد.

تذکر: بنابر احتیاط واجب سال خمسی باید قمری باشد. (بنابراین تغییر سال قمری به شمسی اشکال دارد.)

(منهاج الصالحین، 1386، ج 2، ص 361، م 1296)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.