کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کسر مخارج در زکات

امام ، اراکی، فاضل، نوری : مخارجی را که برای گندم و جو و خرما و انگور کرده است حتی مقداری از قیمت اسباب و لباس را که به واسطه زراعت کم شده، می تواند از حاصل کسر کند. و چنانچه پیش از کم کردن اینها به 288 من و 45 مثقال کم برسد، باید (فاضل: بنابر احتیاط واجب) زکات باقی مانده آن را بدهد.

 

خامنه ای: مخارجی را که داده مانند پول کارگر و وسایل کار و شخم، می تواند از حاصل کسر کند و چنانچه پس از کم کردن اینها، باقیمانده آن به حدّ نصاب برسد، باید زکات آن را بدهد. ولی پول زحمت خودش را نمیتواند کم کند.
سـؤال از دفتر معظم له
 گلپایگانی، صافی: مخارجی را که برای گندم و جو و خرما و انگور گرده است و معمول است که آن مخارج را از خود زراعت می دهند می تواند از حاصل کسر کند و چنانچه باقیمانده آن به حدّ نصاب برسد، باید زکات آن را بدهد و آنچه معمول نیست از خرمن بدهند بنابر احتیاط لازم جزء نصاب حساب نمایند لکن زکات آن واجب نیست.
خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی: مخارجی را که برای گندم و جو و خرما و انگور گرده است نمی تواند از حاصل کسر نموده و ملاحظه نصاب نماید، پس چنانچه یکی از آنها پیش از ملاحظه مخارج به 288 من و 45 مثقال کم برسد باید بنابراحتیاط زکات آن را بدهد.
بهجت: هزینه ای را که برای گندم، جو، خرما و انگور پرداخت کرده است، می تواند از محصول کسر کند، و چنانچه پیش از کم کردن هزینه، وزن آنها به سیصد من تبریز برسد، ولی بعد از کم کردن به این مقدار نرسد، بنابر أظهر زکات واجب نیست.
 زنجانی: مخارجی را که برای گندم و جو و خرما و انگور گرده است بنابراحتیاط نمی تواند از حاصل کسر نموده و ملاحظه نصاب نماید، پس چنانچه یکی از آنها پیش از ملاحظه مخارج به 288 من و 45 مثقال کم برسد باید بنابراحتیاط زکات آن را بدهد.
مکارم: بنابراحتیاط واجب مخارجی را که برای زراعت کرده از حاصل کسر نکند، همچنین قیمت تخمی را که برای زراعت پاشیده است.
سبحانی: مخارجى را که براى گندم و جو و خرما و انگور کرده است، مى تواند از حاصل کسر کند و چنانچه پس از کم کردن اینها به اندازه نصاب باشد،باید زکات باقى مانده آن را بدهد.
  مظاهری: مبالغى را که براى این چهار چیز خرج کرده است مى‏تواند از حاصل کسر کند، و چنانچه بعد از کم کردن اینها به حدّ نصاب (تقریباً 288 من) برسد زکات آن واجب مى‏شود، ولى اگر استفاده دیگرى غیر از این چهار چیز نظیر کاه و علف ببرد نباید مخارج را از زراعت کم کند، بنا بر این اگر هزار تومان خرج زراعت کرده است و هزار تومان برداشت کاه و علف داشته است نمى‏تواند مخارجى را که براى آن چهار چیز کرده کم کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.