کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

تطهیر زمین نجس

باآب کر: اگر عین نجاست رابه طور کامل برطرف کنید سپس یک مرتبه با آب کر یا لوله کشی روی آن محل بگیرد پاک میشود.

سیستانی: درصورتی که با بول نجس شده باشد باید دومرتبه آب کشی شود.

باآب قلیل: اگربعداز بر طرف کردن عین نجاست با ظرفی مانند پارچ و…. آب  درمحل نجاست بریزید  وآن را با پارچه پاک جمع کنید ویک بار دیگر آب بریزید ودوباره با پارچه پاک آب را جمع کنید محل پاک میشود.

تطهیر فرش نجس

 برای تطهیرفرش،موکت،پتو،مبل، تشک،روتختی وامثال آن دو روش وجودداردکه یکی شست وشو باآب قلیل(با پارچ) است ودیگری تطهیر با آب کر(آب لوله کشی).اگربخواهید با آب قلیل این اشیا را تطهیرکنیدبایدعین آن نجاست برداشته شود (از بین برود) وبعد ازیک مرتبه شستن عصاره آب از این اشیا با فشار دادن خارج شود،مثلا آبی که در فرش وجود دارد باید گرفته شود.البته اگربا ادرار نجس شده باشند،بایددوبار با آب قلیل آب کشیده و آب آن هم گرفته شود که در این صورت پاک می شوند.

شست و شوی فرش با آب کر: وقتی فرش یا امثال آن نجس می شود، ابتدا باید نجاست آن برداشته شود سپس یک مرتبه با آب کر شسته شود که یک بار تطهیر با آب کر باعث پاکی فرش نجس یا امثال آن می شود. اما درباره این که آیا باید آب فرش شسته شده گرفته شود یا خیر فقها اختلاف نظر دارند. خروج آب فرش شسته شده لازم نیست(مشهور).

  سیستانی، بهجت و مکارم : گرفتن آب فرش شسته شده با آب کر را لازم نمی دانند.

خامنه ای:  وقتی نجاست برطرف شد و آب کر روی فرش گرفته شد باید فرش تکان داده شود که آب جا به جا شود و حتما لازم نیست که آب به طور کامل گرفته شود.

 امام ، فاضل، تبریزی : حتما در این مورد باید آب فرش شسته شده گرفته شود.

تطهیر فرش نجس

  باآب قلیل

 وقتی فرش نجس می شود اگر با غیر از ادرار نجس شده باشد باید عین آن نجاست برداشته شود (از بین برود) و یک مرتبه فرش یا پتو در آب قرار گیرد و سپس آب آن گرفته شود در نتیجه آن فرش پاک می شود. اما اگر نجاست آن فرش ادرار باشد، فقها گفته اند باید فرش یا امثال آن دوبار با آب قلیل آب کشیده و آب آن هم گرفته شود که در این صورت فرش پاک می شود.

باآب کر

 وقتی فرش یا امثال آن نجس می شود، ابتدا باید نجاست آن برداشته شود سپس یک مرتبه با آب کر شسته شود که یک بار تطهیر با آب کر باعث پاکی فرش نجس یا امثال آن می شود. اما درباره این که آیا باید آب فرش شسته شده گرفته شود یا خیر فقها اختلاف نظر دارند. بیشتر فقها معتقدند خروج آب فرش شسته شده لازم نیست.

سیستانی، بهجت و مکارم شیرازی:  گرفتن آب فرش شسته شده با آب کر را لازم نمی دانند.

خامنه ای :  وقتی نجاست برطرف شد و آب کر روی فرش گرفته شد باید فرش تکان داده شود که آب جا به جا شود و حتما لازم نیست که آب به طور کامل گرفته شود.

امام، فاضل ،تبریزی:   در این مورد باید آب فرش شسته شده گرفته شود.

ادرار بچه روی فرش:

اگربچه غذا خور شده است وروی فرش ادرار کرده باشد باید فرش یا امثال آن دوبار با آب قلیل آب کشیده و آب آن هم گرفته شود که در این صورت فرش پاک می شود.

ادرار کودک شیرخوار که غذاخور نشده

امام، سبحانی،بهجت، گلپایگانی، صافی، رهبری ،وحید، نوری، خوئی وفاضل : نجس است ولی طریقه آب کشی آن متفاوت است، اگربچه  پسراست چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند که آب به تمام جاهای نجس برسد پاک میشود وتطهیر ادرار دختر مانند افراد بالغ است.

مکارم، سیستانی، زنجانی: پسر یا دختر فرقی ندارد چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند که آب به تمام جاهای نجس برسد پاک میشود.

تطهیر ظرف شراب:

اگر بخواهند ظرفى را که به شراب نجس شده با آب قلیل آب بکشند، باید سه مرتبه بشویند، و بهتر است هفت مرتبه شسته شود.ولی اگر بخواهند با آب کر(لوله کشی)آن ظرف را آبکشی کنند اگر بعد از برطرف شدن عین نجاست یک بار آبکشی کنند کافی است.

تطهیر موبایل نجس:

باید توجه داشت که تطهیر اشیاء نجس واجب نیست،حتی مستحب هم نیست.درنتیجه اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و یا استفاده از تَلق ومانندآن از تماس احتمالی دست یا صورت خیس با بدنه موبایل جلوگیری کنید زحمت تطهیر موبایل را به خود ندهید.اما اگرممکن نیست یادلتان رضایت نمی دهدآنچه مهم است ظاهر و بدنه موبایل است نه باطن آن در نتیجه کافی است قاب موبایل را جدا کرده زیر شیر آب بشویید، معمولاً در اکثر گوشی های جدید همه اجزاء ظاهری و بیرونی موبایل قابل شست وشو است. اما اگر صفحه نمایش و یا برخی از اجزاء امکان تطهیر نداشت و از تلق و… هم نتوان استفاده کرد چاره کار تنها احتیاط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است و به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد.

خون زیر ناخن:

خونى که به واسطه کوبیده شدن زیر ناخن یا زیر پوست مى‏میرد، اگر طورى شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است. و اگر به آن خون بگویند، در صورتى که ناخن یا پوست‏ سوراخ شود، اگر مشقت ندارد، باید براى وضو و غسل خون را بیرون آورند. و اگر مشقت دارد، باید اطراف آن را به طورى که نجاست زیاد نشود بشویند، و پارچه یا چیزى مثل پارچه، بر آن بگذارند و روى پارچه دست تر بکشند.

خون بکارت:

خون بکارت فقط نجس است واین خو ن حکم حیض یا استحاضه را  نداردوقبل ازنماز مجری رحم را ابکشی کرده وپنبه ای برای جلوگیری از خروج خون در ابتدای واژن قرار دهید ونماز بخوانید.

خون در تخم مرغ:

خونی که در تخم‌مرغ است ، به فتوای اکثر مراجع به احتیاط واجب نجس است و همه فرموده‌اند اگر آن خون در زرده باشد ، تا وقتی که پرده زرده پاره نشده ، سفیده آن پاک است و خوردن آن حرام است.

  امام، فاضل، سیستانی: خون داخل تخم مرغ به طور کلی پاک است ولی بهتر است از آن اجتناب شود . خوردن این خون اگر زیاد باشد، حرام است ، بنابر این شما می‌توانید به فتوای این مراجع آن را پاک دانسته و خون را از تخم‌ مرغ جدا کرده و از بقیه استفاده کنید.

چگونگی تطهیر مخرج بول و مدفوع

امام وخامنه ای: مخرج بول با غیر آب پاک نمى‏شود، و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافى است، ولى زنها و همچنین کسانى که بولشان از غیر مجراى طبیعى مى‏آید، احتیاط واجب آن است که دو مرتبه بشویند. واگر مخرج مدفوع را با آب بشویند، باید چیزى ازمدفوع در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد. و اگر در دفعه اول طورى شسته شود که ذره‏اى ازمدفوع در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست.

سیستانی: مخرج بول با غیر آب پاک نمى شود و در کـر و جـارى اگـر بـعـد از برطرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافى است , ولى با آب قلیل احتیاط مستحب آن است که دو مرتبه شسته شود و سه مرتبه شستن بهتر است واگر مخرج مدفوع را با آب بشویند، باید چیزى ازمدفوع در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد. و اگر در دفعه اول طورى شسته شود که ذره‏اى ازمدفوع در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست. 

صافی:مخرج بول با غیر آب , پاک نمى شود. و در کر و جارى اگر بعد از برطرف شدن بول یـک مـرتـبـه بشویند کافى است ولى با آب قلیل بنابر احتیاط واجب باید دومرتبه شست و بهتر است سه مرتبه شسته شود واگر مخرج مدفوع را با آب بشویند، باید چیزى ازمدفوع در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد. و اگر در دفعه اول طورى شسته شود که ذره‏اى ازمدفوع در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست. ** مکارم: مخرج بول با غیر آب پاک نمى شود و اگر با آب قلیل بشویند واجب است دوبار بشویند، امّا با شیلنگ هاى متّصل به آب لوله کشى ، یک مرتبه کافى است. واگر مخرج مدفوع را با آب بشویند، باید چیزى ازمدفوع در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد. و اگر در دفعه اول طورى شسته شود که ذره‏اى ازمدفوع در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست.

واسطه نجاست

زنجانی، بهجت، صافی (احتیاط واجب)گلپایگانی: مطلقا منجس است.رهبری، مکارم، سیستانی، فاضل:سوم به بعد منجس نیست.امام، نوری ،وحید: چهارم به بعد منجس نیست.

بول وغائط حیوانات

بول وغائط حیوانات حرا م گوشتی که خون جهنده دارند نجس است

بول حیوانات حرام گوشت که خون جهنده ندارند، پاک است.

  امام نوری فاضل تبریزی خویی وحید : نجس است:بقیه مراجع به احتیاط واجب

غائط حیوانات حرام گوشت که خون جهنده ندارند پاک است مکارم ،صافی، سیستانی ،فاضل، نوری ،خوئی ،تبریزی، وحید .نجس است،  زنجانی، بهجت، گلپایگانی  احتیاط واجب،

همه مراجع:  فضله پرندگان حرام گوشت پاک است (به جز امام، نوری، بهجت، زنجانی:احتیاط واجب)

همه مراجع:  فضله طوطی و اقسام گنجشک (قناری بلبل فنچ مرغ عشق مرغابی اردک غاز قو)پاک است (به جز امام بهجت زنجانی)

نگهداری سگ: سگ حیوان نجس العین است و حتی مو و ناخن آن هم نجس می باشد و با هر چیزی که با حالت تری تماس داشته باشد و یا آب دهن آن جای برسد نجس می کند،نگهداری آن در محل مسکونی کراهت داردوبا فرضی که تحت نظر پزشک هم باشد، سگ ذاتا دارای بعضی میکروب ها است که واکسیناسیون هم فایده ندارد و در هرحال سگ نجس العین است و نگهداری آن در منزل مکروه است. .(البته اگر نگهداری سگ برای حراست و پاسبانی از منزل و یا گله گوسفندان باشد و یا برای شکار باشد اشکال ندارد، ولی باید درجای باشد که با ظرف و فرش و لوازم منزل تماس نداشته باشد و جداى از محل مسکونى نگهدارى شوند.)

نگهداری گربه: گربه حیوان حرام گوشت است ومدفوع او نجس است واگر مو یا رطوبت دهان وبدن او در لباس یا بدن نمازگزار باشد تا زمانی که نزد اوست نمازبا آن اشکال دارد.ولی اگرآن رطوبت خشک شده وعین آن برطرف شده باشد نماز صحیح است .اما بودن گربه در منزل و انس با او اگر مسأله بالا رعایت شود اشکال ندارد.به هر حال گربه نجس نیست وخوردن نیم خورده گربه مکروه است و نجس نیست. واز بین حیوانات تنها خوک و سگ نجس می باشند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.