خامنه ای : در این فرض عقد خوانده شده حکم عقد دائم را دارد و برای جدا شدن نیاز به طلاق است البته اگر عقد را وکیل خوانده است و او برای خواندن عقد موقت وکیل شده بوده در صورتی که مدت را ذکر نکند عقد فضولی است و با عدم اجازه زوجین باطل می شود و نیاز به طلاق نیست.
وحید : در فرض سوال عقد باطل است و به طور کلی عقد موقت طلاق ندارد بلکه مرد می تواند باقیمانده مدت را به زن ببخشد.
مکارم : در ازدواج موقّت باید مقدار وقت و مقدار مهر تعیین شده باشد و بدون آن باطل است.
فاضل : اگر مدت ذکر نشود، عقد موقت تبدیل به عقد دائم می شود و برای باطل شدن آن باید صیغه طلاق با رعایت شرایط جاری شود. البته اگر مهر معین نشود اصل عقد موقت باطل است.
صافی: در فرض سؤال، چنانچه مدت ذکر نشود، حکم عقد دائم را دارد و اگر بخواهند جدا شوند جدایی باید با طلاق باشد
سیستانی : باطل است.
بهجت:آن نکاح باطل است، ولى اگر قصد عاقد به قصد اصل نکاح منحل شود و قصد متعه از باب تعدّد مقصود باشد، عقد منقلب به دایم مىشود، به خلاف وحدت مقصود؛ و در موردى که تحلیل قصد واضح نیست، احتیاط در این است که اگر راضى به دوام باشند، عقد را تجدید کنند و اگر راضى به آن نباشند، طلاق دهند.