خامنه ای:
اگر شک در این باشد که آن چرم طبیعى است یا مصنوعى، محکوم به طهارت است، و اگر بعد از احراز چرم طبیعى بودن آن، شک در این باشد که آیا از حیوانى است که شرعاً تذکیه شده یا خیر، نجس نیست و تحقیق لازم نیست و اگر یقین دارید که ذبح شرعى نشده، محکوم به نجاست است.
مکارم: اشیای چرمی خواه از ذبح اسلامی باشد یا ذبح غیر اسلامی پاک و خرید و فروش آن جایز است ولی گوشت و اجزا خوردنی باید حتما ذبح اسلامی باشد.
وحید، بهجت: چرمی که از کشورهای غیر اسلامی، وارد میشود در صورتی پاک است که فرد بداند، حیوانی که چرم از آن تهیه شده است ذبح شرعی شده و الا خرید و فروش آن را جایز نیست.
سیستانی:
اگر یقین به طبیعی بودن چرم نداشته باشید محکوم به طهارت است و تفحص واجب نیست و اگر یقین به طبیعی بودن آن داشتید و احتمال نمى دهید که از کشور اسلامی یا اینکه از حیوان تذکیه شده فراهم گشته است، چنان پوستی محکوم به نجاست است و نمی توان در نماز، از آن استفاده کرد ، و اما در غیر این صورت پاک است و نماز در آن جایز است.
صافی:
به طور کلی چنانچه چرم کفش از کشور غیر اسلامی باشد و احراز تذکیه نسبت به ذبح حیوان نشده باشد، محکوم به نجاست است .