روایاتی به این مضمون که متعدد بود و بیان شد.
صاحب جواهر[1] می فرماید این روایات با فتوای علماء قوی تر می شود و مفاد آن این است که اذان در گوش راست گفته می شود و اقامه در گوش چپ گفته می شود.
کلینی می گوید در روایت دیگری است: بچه هایتان را با آب فرات و ترتب قبر امام حسین تحنیک کنید، و اگر اینها نبود با آب باران تحنیک کنید.
اصول
موضوع: حجیت
ظن/خبر واحد/ اصولی بودن مساله
بحث
در این بود که آیا بحث حجیت خبر واحد یک مساله
اصولی است یا نه؟
در
جلسه قبل چند توجیه را برای دخول بحث از حجیت خبر واحد در مسائل
اصول نقل کردیم توجیه صاحب فصول و اشکال آن بیان شد کما
اینکه مرحوم شیخ فرموند در بحث حجیت خبر واحد، بحث از ثبوت و
عدم ثبوت سنت می باشد و بحث از ثبوت و عدم ثبوت سنت از عوارض سنت می
باشد لذا این بحث از مسائل علم اصول می باشد.
مرحوم
آخوند این توجیه مرحوم شیخ را رد کرده اند.
می
فرمایند:
«فإن التعبد بثبوتها مع الشک فیها لدى الأخبار بها لیس من عوارضها، بل
من عوارض مشکوکها، کما لا یخفى، مع إنّه لازم لما یبحث عنه فی المسألة من حجیة
الخبر، والمبحوث عنه فی المسائل إنّما هو الملاک فی إنّها من المباحث أو من غیره، لا ما هو لازمه، کما هو واضح».[1]
می
فرمایند صحیح است که در بحث حجیت خبر واحد از ثبوت سنت
بوسیله خبر بحث می شود ولی متعبد شدن به ثبوت سنت بوسیله
خبر، از عوارض سنت نیست بلکه از عوارض مشکوک السنة می باشد
یعنی از عوارض خود خبر می باشد که آیا تعبد به خبر
صحیح است یا نه.
بعد
اضافه می کنند باینکه این تعبد به ثبوت، لازمه چیزی
است که در این مساله از آن بحث می شود یعنی تعبد به ثبوت
مدلول التزامی مساله حجیت خبر می باشد و ملاک در اینکه
مساله از مسائل آن علم می باشد یا نه، مدلول مطابقی آن مساله
می باشد نه مدلول التزامی آن و مدلول مطابقی مساله خبر واحد،
حجیت و عدم حجیت خبر می باشد و ثبوت سنت مدلول التزامی آن
می باشد زیرا اگر خبر حجت بود سنت بوسیله آن ثابت می شود.
حاصل
کلام مرحوم آخوند در خدشه بر کلام جناب شیخ، بیان دو اشکال می
باشد.
یکی
اینکه تعبد به ثبوت به عبارت دیگر ثبوت تعبدی از عوارض
سنتی که آن سنت یکی از ادله اربعه می باشد نیست
بلکه این ثبوت تعبدی از عوارض مشکوک السنة یعنی از عوارض
خبر واحد است که حاکی از سنت می باشد که اگر حجیتش ثابت شد
این خبر ثبوت تعبدی پیدا می کند و مرجع ثبوت تعبدی،
وجوب عمل بر طبق خبر می باشد مثل سنتی که محکیه به این
خبر می باشد بلا اشکال عمل بر طبق سنت واقعی آن لازم است اگر حجیت
خبر ثابت شد معنایش این است که متعبد شو به خبر مثل زمانی که
قول امام را خودت می شنیدی پس ثبوت تعبدی که مرکز بحث است
از عوارض سنت نیست بله از عوارض خبر است در حالیکه موضوع اصول، سنت
واقعی می باشد.
منتقی
الاصول در مقام اشکال بر کلام شیخ و تایید کلام مرحوم آخوند
می فرمایند:
«و لذا یدور مداره وجودا و عدما».[2]
شاهد
اینکه بحث ما در حجیت خبر از ثبوت تعبدی است و این ثبوت
تعبدی از عوارض سنت نیست بلکه از عوارض حاکی سنت-خبر- است نه محکی
این است که با بحث دائر مدار وجود حاکی و خبر می باشد پس بحث از
ثبوت سنت نیست بلکه از حاکی سنت است درحالیکه موضوع اصول سنت
می باشد.
اشکال
دیگری که مرحوم آخوند بیان می کنند این است که ثبوت
تعبدی لازمه چیزی است که در بحث خبر واحد از آن بحث می
شود و مدلول التزامی است و مدلول مطابقی عبارت از حجیت و عدم
حجیت خبر می باشد و بدیهی است ملاک در اینکه مساله
از مسائل علم می باشد مدلول مطابقی می باشد و کاری با
مدلول التزامی نداریم.
اما
آنچه مرحوم آخوند در جلد اول کفایه بر توجیه مرحوم شیخ اشکال
کرده اند:
نصه: «الثبوت
الواقعی لیس من العوارض و یکون مفاد کان تامة».[3]
می
فرمایند شما مرحوم شیخ فرمودید بحث در حجیت خبر واحد از
ثبوت و عدم ثبوت سنت می باشد و ثبوت و عدم ثبوت از عوارض سنت می باشد
و سنت هم از ادله اربعه و موضوع علم اصول می باشد پس بحث حجیت خبر
واحد از مسائل علم اصول می باشد حال سوال ما این است که منظور شما از
ثبوت چیست آیا ثبوت واقعی و خارجی است یا
تعبدی است اگر ثبوت خارجی است این ثبوت با قول راوی و خبر
واحد محقق نمی شود و با امر خارجی-قول و فعل امام- محقق می شود
نه با قول راوی و خبر واحد و اگر مراد شما ثبوت تعبدی است این
ثبوت تعبدی مربوط به حاکی است نه سنت.
دراسات[4] نیز بر کلام
مرحوم شیخ اشکال کرده اند و می فرمایند اگر مراد از ثبوت(اینکه
سنت یثبت بالخبر ام لا)، ثبوت واقعی و ذهنی باشد معنای
ثبوت ذهنی علم به سنت می باشد اگر علم به سنت داشتیم این
سنت در ذهن ثابت می شود و الا ثابت نمی شود (همانطور که با خبر متواتر
علم به سنت در ذهن حاصل می شود آیا بوسیله خبر واحد نیز
این علم بوجود می آید یا نه؟) واضح است که خبر واحد موجب
علم به ثبوت سنت نخواهد شد بلکه مفید ظن می باشد لذا خبر واحد موجب
ثبوت سنت در ذهن نمی شود آنچه که موجب علم بود خبر متواتر است.
«فلأنّ الخبر حاک عنالسنة،و کیف یعقل أن یکون الحاکی من علل تحقق
المحکی».[5]
و
بعد اضافه می کنند که خبر، حاکی از سنت می باشد و چگونه معقول
است که حاکی از علل تحقق محکی باشد به عبارت دیگر میفرمایند
ثبوت تکوینی نمی تواند بوسیله خبر باشد زیرا خبر
حاکی از سنت است و رتبه حاکی موخر از محکی است و اگر مراد شما
از ثبوت سنت ثبوت خارجی باشد معنایش این است که رتبه خبر قبل از
سنت باشد زیرا شما می گوید باخبر سنت ثابت می شود و همشه
رتبه علت مقدم بر معلول می باشد در حالیکه رتبه حاکی بعد از
محکی می باشد.