بحث در قاعده فراش بود. و گفتیم که این قاعده از نظر سند مشکل ندارد و متفق علیه است و از نظر دلالت هم که دیروز بیان شد.
شرائط لحقوق ولد به فراش:
همچنین تحریر مرحوم امام شبیه این کلام شرایع می فرمایند: «للولادة والمولود سنن وآداب بعضها واجبة».[3]
اصول
موضوع: حجیت
ظن/شهرت/دلیل حجیت
بحث در این بود که ملاک حجیت خبر ثقه وثوق و
اطمینانی است که به خبر ثقه وجود دارد، اقوال بعضی از بزرگان در
این زمینه بیان شد.
منها: فوائد الاصول [1]
در این صفحه چند مطلب را بیان می کنند:
1- تعریف بناء
عقلاء
2- اعتبار بناء عقلاء و
صحت تمسک به بناء عقلاء
3- مبدأ بناء عقلاء
بعد
می فرمایند در منشا و مبدأ عمل عقلاء سه احتمال وجود دارد:
1- مبدأ جبر سلطان جائر
بوده است که این سلطان عقلاء زمان خودش را مجبور کرده است که این
شیوه را اتخاذ کنند بعد این سیره ادامه پیدا کرده است.
2- مبدا امری
یکی از پیامبران بوده است که عقلاء زمان خودش را امر کرده است
که بر طبق وثوق عمل کنند و کم کم تبدیل به سیره شده است.
3- مبدا، فطرت عقلاء
می باشد آن فطرتی که مرتکز در اذهان عقلاء می باشد و خداوند در
طبیعت عقلاء این فطرت را قرار داده است که برای حفظ نظام به
وثوق عمل کنند.
بعد
می فرمایند احتمال اول خیلی بعید بلکه محال
می باشد که سلطانی همه عقلاء را مجبور کند که به وثوق عمل کنند کما
اینکه وجه دوم هم بعید می باشد لذا وجه سوم متعین خواهد
شد.
در
ص 82 نیز می فرمایند:
«
و لیس بناء العقلاء
فی شیء من المقامات على
التعبد، فلا بد من حصول الوثوق».[2]
می
فرماید عقلاء در هیچ مقامی از مقامات بنائشان بر تعبد
نیست لذا عمل به خبر ثقه باید از این باب باشد که خبر ثقه موجب
وثوق و اطمینان عقلاء می باشد.
خلاصه
اینکه مرفوعه زراره و مقبوله عمر بن حنظله و همچنین تعلیل
آیه نبا هیچ کدام دلیل بر حجیت شهرت فتوائیه
نیستند لکن وجه اخیر که فحوای ادله حجیت خبر بود،
دلیل بر حجیت شهرت فتوائیه می باشد زیرا عقلاء به
این خاطر به خبر ثقه عمل می کنند که موجب وثوق می باشد و
وثوقی که از شهرت بدست می آید اقوی از وثوق خبر ثقه
می باشد البته این فحوی بنابر مسلک وثوق، دلیل بر حجیت
شهرت می باشد که مسلک مرحوم ایروانی و آیة الله
سیستانی و محقق نائینی و مرحوم فیروزآبادی و
مختار خود ما می باشد اما بنابر مسلک تجزیئی ادله حجیت
خبر، بالفحوی دلالت بر حجیت شهرت ندارد.
مختار ما این
شد که شهرت فتوائیه حجت است زیرا موجب وثوق است به دلیل فحوای
ادله حجیت خبر ثقه.
قبلا
بیان شد در حجیت شهرت چهار قول می باشد:
1- حیجت مطلقا
2- عدم حجیت مطلقا
3- حجیت شهرت
قدماء(شهرت قبل از شیخ طوسی)
4- حجیت
شهرتی که موافق با روایتی باشد ولو اینکه بدانیم
فتوای فقهاء بر طبق این خبر نبوده است و الا اگر بر طبق
روایتی همه فقهاء عمل کنند شهرت عملی نامیده می
شود.
مختار ما هم این شد که بنابر مسلک وثوق، شهرت
فتوائیه مطلقا حجت می باشد.
بر این مختار چند مطلب متفرع می شود:
1- حجیت شهرت
استقلالی نیست بلکه حجیت شهرت بخاطر حجیت وثوق می
باشد.
2- قول سوم و چهارم در
حجیت شهرت بر می گردد به مختار ما که هر شهرتی که موجب وثوق
باشد حجت است و شهرت قبل از شیخ طوسی بخاطر اینکه نزدیک
به عصر معصومین بوده است موجب وثوق می شود کما اینکه وقتی
شهرت موافق روایتی باشد موجب وثوق می باشد و روشن شد که قول اول
و دوم هم ناتمام است.
3- بنابر مسلک وثوق مختار
ما و قول اول و سوم و چهارم صحیح است اما بنابر مسلک تجزیئی قول
دوم صحیح است.
4- مختار مرحوم آخوند[3] و شیخ[4] و مرحوم آقای خوئی[5] این است که شهرت مطلقا حجیت نیست البته
بنابر مسلک تجزیئی.