کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

درس خارج فقه و اصول حضرت استاد آیت الله رضازاده (دامت برکاته)تاریخ92/10/18

موضوع: حجیت ظن/حجیت ظواهر/خبر متواتر/عدم تواتر قرائات/خلاصه

  

7- ادله کسانی که قائل به تواتر قرائات بودند تمام نبود.
8- ادله کسانی که قائل به عدم تواتر بودند هشت دلیل بود.
9- در بسیاری از تفاسیر قرائت قراء قسیم قرائت معصومین علیهم السلام واقع شده است.
10- مختار ما این شد که تواتر قرائات مطلقا ثابت نیست تبعا للمشهور و کفایه و مرحوم آقای خوئی.
11- محل نزاع در تواتر قرائات و عدم آن به نسبه ی با پیامبر می باشد نه نسبت به خود قاری یعنی قرائت این قاری از خودش به تواتر ثابت شده است اما نقل این قاری به نسبه ی پیامبر ثابت نشده است.
12- اصل قرآن به ما رسیده است به تواتر بین مسلمین نه با یک نفر شاهد یا دو نفر شاهد آنگونه که در کتب اهل سنت آمده است که بعضی آیات با یک شاهد یا دو شاهد ثابت شده است اما به نظر ما تمام آیات قرآن ثابت شده است.
13- مختار ما جواز قرائت قراء در نماز می باشد البته قرائتی که در زمان معصومین متداول بوده است و چون نفی نشده است مورد امضاء بوده است خلافا للشیخ و الآخوند که فرمودند قرائت هر قرائتی در نماز جایز است.
14- حاصل مطلب این شد که مختار ما این است که تواتر قرائات از پیامبر ثابت نیست و استدلال به این قرائات برای اثبات حکم شرعی جایز نیست و قرائت در نماز هم با همه این قرائات جایز نیست فقط با قرائتی جایز است که مورد امضاء معصوم بوده است.
15- قرائت قراء چون ممکن است عن اجتهادٍ باشد نه عن روایةٍ مشمول ادله حجیت خبر نیست تا اینکه حجت باشد چون ادله حجیت خبر، خبر حسی را حجت کرده است نه خبر حدسی را.
16- مختار ما این شد که حجیت قرائات ثابت نیست نه از ناحیه تواترشان و نه از ناحیه ادله حجیت خبر.
17- اگر قرائات در معنا با هم اختلاف داشتند به حکم قاعده اولیه در باب تعارض هر دو ساقط می شوند و قاعده ثانویه –تخییر- شامل قرائات نیست بلکه اختصاص به تعارض روایات دارد در نتیجه اگر اتفاقی بین قراء باشد به آن عمل می شود اما اگر اختلاف داشتند به هیچ کدام عمل نمی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.