امام: احتیاط واجب آن است که در حرم امامان و رواقها توقف نکند.
خامنه ای: مراد
از حرم همان گنبد مبارک و جایی است که به آن حرم و مشهد شریف گفته میشود ،
ولی ساختمانهای ملحق به آن و شبستان ها حکم حرم را ندارد و ورود جنب و
حائض به آنجاها اشکال ندارد ، مگر جاهایی که عنوان مسجد را داشته
باشد.
بهجت: احتیاط واجب آن است که در حرم امامان توقف نکندبلکه عبور نیز ننماید.
تبریزی: چنانچه
آن قسمت از رواق به حرم ملحق شده بنابر احتیاط حکم حرم را دارد و مکث حائض
و جنب در آن خلاف احتیاط میباشد.والله العالم .
خویی: توقف
در رواق حرم مطهر امامان برای جنب و حائض مانعی ندارد و حدود حرم معلوم و
معروف است اگر چه احوط عدم توقف حائض است در رواق.
سیستانی: داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد.
زنجانی: رفتن
به حرم امامان حرام است اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود ، و
مراد از حرم امامان (علیهم السلام ): محوطه ای است که ضزیح مقدس و قبر مطهر
در آن قرار دارد نه تمام رواق ها یا صحن ها
صافی: داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد .
فاضل: ورود
جنب و حائض به تمام رواق های امامان معصوم جایز نیست .و فرقی بین دور و
نزدیک آن نیست. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
گلپایگانی : بنابر
احتیاط واجب ورود به حرم امامان علیهم السلام حرام است و بنابر احتیاط
واجب وارد رواق ها هم نشود.
مکارم: داخل
شدن به رواق های اطراف ضریح مطهر اگر چه قبر را ببیند و به ضریح نزدیک
باشد مانعی ندارد،ولی وارد حرم نشود.
نوری: بنابر
احتیاط واجب حرم امامان علیهم السلام ملحق به مساجد است (یعنی) بنابر
احتیاط واجب در آنجا توقف نکند بلکه بنابر احتیاط در رواق ها هم توقف
نکند.
با سلام مطالب خیلی عالی در سایت قرار می دهید
سلام علیکم
از بذل لطف و محبت شما سپاسگزاری می کنم
محبت دارید.
ذره پروری می فرمایید.
التماس دعا