امام : اگر در حال حیض یا نفاس زن، آفتاب یا ماه بگیرد1 و تا آخر مدتی که خورشید یا ماه باز می شوند در حال حیض یا نفاس باشد نماز آیات بر او واجب نیست2 و قضا هم ندارد.
1- خوئی، تبریزی: یا رعد و برق و مانند اینها اتفاق بیفتد، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد.
سیستانی: یا زلزله اتفاق بیفتد، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد.
2- فاضل: ولی بنابراحتیاط واجب پس از پاک شدن قضا نماید، و همچنین اگر زلزله یا سایر آیات پدید آید، بنابراحتیاط واجب پس از پاک شدن نماز آیات را بجا آورد.
گلپایگانی، صافی: مسأله- نماز ایات برحائض و نفساء در حال حیض یا نفاس واجب نیست ولی بعد از پاک شدن بنابراحتیاط لازم باید (صافی: بنابراحتیاط مستحب آن را) بجا آورد و در گرفتن ماه و خورشید بنابراحتیاط نیت ادا و قضا نکند ولی در غیر این دو نیت ادا کند.
زنجانی: مسأله- حائض و نفساء ، نمی توانند نماز آیات بخوانند و اگر در حال حیض یا نفاس زن، خورشید یا ماه بگیرد، پس اگر هنگام کسوف یا خسوف خبردار شده است، بنابراحتیاط واجب، باید قضا نماید و اگر خبردار نشد و کسوف یا خسوف کلی بود بنابر احتیاط واجب، قضا دارد و الا ، قضا واجب نیست، و اگر در حال حیض یا نفاس، زلزله یا رعد و برق و مانند اینها اتفاق بیفتد، بنابراحتیاط واجب، باید بعد از پاک شدن، نماز آیات را بخواند.
وحید: مسأله- اگر در حال حیض یا نفاس زن، خورشید یا ماه بگیرد نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد و در غیر موقّت مانند زلزله و رعد وبرق بنابراحتیاط واجب بعد از پاک شدن، نماز را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد.
مظاهری: مسأله- اگر در حال حیض و نفاس زن یکی از موجبات نماز آیات پیش آید بعد از پاک شدن از حیض یا نفاس نماز آیات بر او واجب نیست و همچنین اگر مجنون و بیهوش و مانند این ها باشد.