کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

شیوه عزاداری

نایینی : به سوی اهالی بصره و اطراف آن پس از تقدیم سلام به برادران و صاحبان مجد و بزرگی اهل بصره و نواحی .. 

بدیهی است که بیرون آوردن هیات و دسته جات در دهه عاشورا مانند آن در کوچه ها و خیابان ها بدون هیچ شبهه ای جایز و رجحان دارد و از آشکارترین مصادیق عزای سالار شهیدان و شهدای کربلا و نیکوترین وسیله ای است برای تبلیغ هدف عالی حسین ابن علی، ترویج قرآن و دین مبین اسلام برای هر دور و نزدیک لکن باید این شعار بزرگ از هرگونه محرمات مانند آوازه خوانی و استعمال آلات لهو و لعب و نزاع و کشمکش خالی باشد و چنانچه گاهی چنین محرماتی در بعضی از هیات ها ی عزا باشد، حرمت آنها به عزاداری امام حسین سرایت نمی کند.

طبل و سنج و شیپور که در دسته جات و حسینیه ها استفاده می شود و در سوگواری ها مرسوم است حقیقتش تا به حال برای ما کشف نشده است و اگر مورد استعمالش اقامه عزای امام حسین و اعلام به اجتماع عزاداری است و شبیه برسوگواری که در برخی از هیات و روضه های عربی مرسوم است پس ظاهرا جواز استعمال آن است کما اینکه در نجف اشرف هم نزد ما معروف است
هیچ اشکالی نیست در جایز بودن سینه زدن یا با دست به صورت زدن حتی به حدی برسد که سینه و صورت سرخ و سیاه شود .. خدا ثابت بدارد ایشان را به قول ثابت در دنیا و آخرت. ظاهرا جایزاست شبیه شدن و ممثل گردیدن ولی باید مواظب باشند و در شبیه خوانی و عزاداری محرمات شرعی انجام نشود و اگراتفاقا واقع گردد سرایت به اصل عزاداری نمی کند چنانچه قبلا گفته شد، طبل و سنج و شیپور که در دسته جات و حسینیه ها استفاده می شود و در سوگواری ها مرسوم است حقیقتش تا به حال برای ما کشف نشده است و اگر مورد استعمالش اقامه عزای امام حسین و اعلام به اجتماع عزاداری است و شبیه برسوگواری که در برخی از هیات و روضه های عربی مرسوم است پس ظاهرا جواز استعمال آن است کما اینکه در نجف اشرف هم نزد ما معروف است، والله اعلم.

خویی: بسمه تعالی - آنچه که شیخ ما استاد حضرت آیت الله نایینی در جواب اهالی بصره فرمودند صحیح است و عمل به آن اشکال ندارد از خداوند تبارک و تعالی می خواهم که برادران مومن را در بزرگداشت شعائر دین و دوری از حرام ها موفق بدارد.

سیستانی: بسمه تعالی آنچه مصداق عزاداری برای حضرت أباعبدالله الحسین باشد مورد اجر و به آن ترغیب اکید شده است، در ضمن تخلف از روییه ای که ازسلف صالح درمورد عزاداری اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده سزاوار نیست.

 سید عبدالله شیرازی: بلی وقتی در نجف اشرف مشرف بودیم رساله ای از معظم له در پاسخ اهالی بصره منتشر شد و علمای اعلام همه تصریح و تایید آن نمودند در نظرحقیر هم موید و مصحح است، والله اعلم.

فتوای حضرت آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی: بسممه تعالی - مکتوب حضرت آیه الله العظمی نایینی در مورد شعائر حسینی مورد تایید اینجانب هست.

 تبریزی: بسم الله الرحمن الرحیم - جوابی را که ایشان طاب ثراه (حضرت آیت الله نائینی) مرقوم داشتند به نظر اینجانب رسیده دقیق و عمل به آن مانعی ندارد.

 اراکی: بسم الله الرحمن الرحیم - جناب آقای شیخ حسین کاشانی، خطیب مجترم دامت برکاته سوالاتی که درباره ی اقامه شعائر حسین و مراکب اهل بیت عصمت و طهارت خاصه حضرت سید الشهدا نموده اید و جواب های که مراجع عالی قدر تقلید در این زمینه مرقوم فرموده اند اجمالا ملاحظه گردید چون جواب تفصیلی در مورد یک یک سوالات موجب تفصیل است اجمالا معروض می دارد که آنچه را که حضرات رجال دین و فقها و مراجع عالیقدر مسلمین از گذشته و حال مخصوص آیه الله العظمی میرزا خحسین نایینی قدس سره در این زمینه مرقوم فرموده اند مورد تایید اینجانب است و نظر اینجانب با آنچه که آنها مرقوم فرموده اند مطابقت دارد.

 مرعشی نجفی: آنچه مرحوم مغفور استاد اعظم نایینی که از اعاظم علمای شیعه بودند مرقوم فرمودند صحیح و مطابق واقع می باشد.

 شیخ مرتضی حائری: بسمه تعالی - اطاعت آنچه عالم جلیل استاد الفقها و المجتهدین مرحوم نایینی مرقوم فرمودند و مورد تایید علمای معاصار ایشان و طبقه بعد می باشد مورد تایید اینجانب نیز می باشد. بطور اختصار برای اینکه توده مسلمانان و برادران دین مقدار کمی از دلایل این فتوا واقف شوند معروض می دارم مرحوم علامه مجلسی در جلد دهم بحار فقط در باب ثواب بکاء و گریه برای ابی عبدالله الخسین و سایر ائمه علیهم السلام نزدیک پنجاه روایت نقل فرموده اند که از آنها مستفاد می شود در سننن موکد است و البته هر چه از مقدمات این سنت باشد از روضه خوانی و مواکب عزا و غیره ذلک از مستحبات شرعیه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.