کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

کانون فرهنگی تبلیغی نیلوفرانه

پایگاه اطلاع رسانی و ارتباطی مبلغان جوان

نماز در زمین و لباس خمس نداده

خامنه ای :اگر با عین پولی که خمس آن داده نشده خریداری شده باشد، نماز خواندن در آنها اشکال دارد.

سیستانی: مسأله اگر لباس را با پول خمس نداده خرید ولی معامله به نحو کلی فی الذمه بود همان گونه که غالب معاملات است، لباس برای او حلال است و بدهکار خمس پولی است که پرداخته ولی اگر با عین پولی که خمس آن را نداده لباس بخرد، حکم نماز خواندن در آن لباس بدون اجازه حاکم شرع حکم نماز خواندن در لباس غصبی است

مکارم:جایز نیست مگر آنکه از حاکم شرع اجازه بگیرد

بهجت:حکم نماز در مغصوب دارد اگر به ذمه نخریده باشد.

  صافی :حکم غصب را دارد و مانند غصب موجب بطلان نماز است

فاضل:اگر با پولی که خمس به آن تعلق گرفته و خمس آن را نداده لباس بخرد نماز در آن باطل است و حکم لباس غصبی را دارد.

تبریزی:نسبت به صاحب زمین و لباس اشکال دارد، ولی نسبت به دیگران مانعی ندارد.

اراکی: نماز خواندن در آن حکم لباس غصبی را دارد.

گلپایگانی: چنانچه در حال نماز به غصب بودن آن ملتفت باشد.

خوئی:  اگر با عین پولی که خمس (تبریزی: یا زکات) آن را نداده لباس بخرد حکم نماز خواندن در آن لباس حکم نماز خواندن در لباس غصبی است.
زنجانی: مسأله اگر با عین پولی که خمس آن را نداده لباس بخرد، اگر حاکم شرع معامله انجام شده را اجازه ندهد، معامله باطل است و لباس در ملک فروشنده باقی می ماند، پس چنانچه بدون احراز رضایت فروشنده در آن نماز بخواند، نمازش به احتیاط مستحب باطل است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.